Temat kompleksowy: „ Łąka wiosną”
Temat dnia: „ Motyle- latające kwiaty. Czytamy o wiośnie” ( 09.06.2020r.)
1. „ Łąka”- wysłuchanie wiersza I. R Salach.
Łąka tylu ma mieszkańców , z kopca wyszedł mały krecik zwierząt , roślin kolorowych . Obok niego idzie mrówka . Tu motylek , a tam pszczółka Na rumianku w krasnej sukni tutaj kwiatek – O ! Różowy ! przycupnęła boża krówka . |
|
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle zapraszają wszystkie dzieci , więc zatańczmy z nimi chwilę . |
Odpowiedzcie na pytania:
- wymieńcie nazwy mieszkańców łąki ,
-kto wydał bal na łące?
2. Jednym z bohaterów wiersza
są motyle. Posłuchajcie ciekawostek o tych kolorowych
owadach.
Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady. Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lotu na: – motyle dzienne – ćmy. Dzielimy je też ze względu na rozmiar na: – motyle większe – motyle mniejsze. Motyle są drugą pod względem liczebności grupą owadów (pierwszą są chrząszcze). Na świecie występuje około 150 tysięcy motyli, w Polsce – ponad 3 tysiące. Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, paź żeglarz, niepylak Apollo, rusałka admirał, rusałka żałobnik, mieniak tęczowiec, rusałka pawik, rusałka pokrzywnik, czerwończyk dukacik, modraszek Arion.
3. „Motyl na łące”- zabawa orientacyjno- porządkowa- rodzic rozkłada na podłodze kolorowe kartki – kwiaty. Dziecko zamienia się w motyla i porusza się między kwiatami przy dźwiękach skocznej muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic podnosi do góry kolorowy kartonik, a motyl siada skrzyżnie na kwiatku w kolorze zgodnym z kolorem kartonika.
„Kwiaty na łące”- zabawa ruchowa z elementem równowagi- dziecko jest kwiatem, który rośnie na łące. Stoi prosto z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia. Rodzic pokazuje żółty kartonik symbolizujący słońce. Kwiat rozkwita – dziecko staje na jednej nodze, unosi powoli wyprostowane ręce, najpierw do boku, a następnie do góry. Rodzic opuszcza kartonik – słońce zachodzi. Dziecko opuszcza wolno ręce, układa je wzdłuż tułowia, ponownie staje na dwóch nogach. Następuje zmiana nóg.
4„ Kolorowy motyl”- praca plastyczna. Narysujcie kredkami motyla lub namalujcie go farbami. Skrzydła możecie ozdobić kolorowym papierem, plasteliną, bibułą. Technika prac dowolna. Mile widziane własne pomysły.
5. Praca z podręcznikiem „ Kolorowy Start z plusem cz. 4 s. 40-41; 42-43; 44.
Dzieci:
- oglądają obrazki przedstawiające łąkę, opowiadają o nim, układają zdania na temat obrazka np.; Po łące chodzi bocian; itd. ( liczą wyrazy w ułożonych zdaniach);
- łącza sylaby znajdujące się na rysunku drogi biegnącej od drugiego i trzeciego dziecka, kolorują drogi tych dzieci, rysują po śladzie drogi motyla lecącego do stokrotki;
- słuchają tekst czytany przez rodzica lub podejmują próby samodzielnego czytania, rysują po śladach rysunki;
- łączą pętlę z obrazkami z właściwymi zapisami działań matematycznych, wpisują odpowiednie liczby- wynik dodawania.
6. „ Łąka”- wędrówki Skrzata Borówki - oglądanie bajki.